Kære 
 

Bemærk: Denne mail kan ikke besvares.

Har du kommentarer til nyhedsbrevet, kan du sende en mail til kommunikationskonsulent Kim Jensen på kj@cisu.dk

 

Hvis du vil i kontakt med CISU, bedes du skrive til cisu@cisu.dk.

Hvis du ikke ønsker at modtage nyhedsbrevet fremover klik her.

 

Hvem skal modtage CISUs Initiativpris i 2015?

Kender du en, der kan samle folk om en fælles sag? Eller en, der når helt ud i Danmarks mørke udkanter med et godt budskab? Så er det nu, du skal indstille vedkommende til CISUs Initiativpris 2015.

Med CISUs initiativpris ønsker vi at hylde dem, der formår at engagere, inspirere og mobilisere danskerne i det globale udviklingsarbejde.

 

CISUs bestyrelse vælger årets prismodtager, og prisen, der overrækkes til CISUs jubilæumsreception den 25/4, består af en statuette af kunstneren Jens Galschiøt samt 10.000,- til støtte af det folkelige arbejde. Statuetten får vinderen lov at beholde selv.

 

Du kan indstille såvel enkeltpersoner som organisationer til prisen ved at skrive en kort begrundelse for indstillingen og sende den til Maiken fra CISUs sekretariat.

 

Læs mere om prisen og de seneste års vindere her – og husk at du kan tilmelde dig jubilæumsreceptionen og årets generalforsamling her

 

Få støtte til oplysning

Så nærmer vi os maj og årets første frist for ansøgninger til CISU’s oplysningspulje.

Oplysningspuljen giver støtte til et mangfoldigt og fantasifuldt udvalg af oplysningsaktiviteter i Danmark, som formidler viden om udviklingssamarbejde og/eller om udviklingslandenes situation – gerne med udgangspunkt i din forenings aktiviteter og partnerskaber i udviklingslande.

 

Overvejer du og din forening at søge støtte fra puljen, er I velkomne til CISUs informationsmøder, hvor I kan blive klogere på de krav og rammer, der er for oplysningsaktiviteterne.

 

Forårets informationsmøder løber af stablen den 17/3 i Aarhus samt den 19/3 i København.

 

Man kan også få direkte rådgivning omkring aktiviteter og ansøgninger ved at kontakte CISUs kommunikationskonsulent Kim Jensen

 

Læs mere og tilmeld jer til informationsmøde her

Send Verdens ledere et signal

Det har længe været Verdens Bedste Nyheder, at FN's 2015-mål i det store hele bliver nået. Senere i år skal Verdens ledere så forpligte sig til nye bæredygtige mål, og der har de i Verdens første globale borgerundersøgelse allerede fået fem millioner svar på, hvad de bør prioritere.

 

Der er dog brug for endnu flere. Det sender et stærkt signal om, at vi vil inddrages og holder øje med processen. 

 

Man kan naturligvis stemme på FN's egen side myworld2015.org, men for at gøre det endnu lettere har CISU nu oprettet siden cisu.dk/myworld.

 

Alle stemmer er anonyme, men når man stemmer på cisu.dk, vil stemmen få et lille CISU-mærke, og vi vil kunne følge med i, hvordan stemmerne fordeler sig, når de kommer igennem CISU.

 

Del din største kommunikationsudfordring

Hvad er den største udfordring lige nu i forhold til at fortælle historien om din forenings arbejde?

 

Det vil CISUs kommunikationskonsulent Kim Jensen gerne vide, og du kan sende en mail på kj@cisu.dk eller ved at klikke her

 

Svarene vil blive brugt til at tilrettelægge kommunikationsværktøj og kurser. Lige nu og her vil de også blive brugt på en inspirationsdag for mediefolk torsdag 26. februar, så send gerne input hurtigst muligt.

Kommende ansøgningsfrister i CISU

Civilsamfundspuljen har ansøgningsfrist tre gange om året. Næste gang er tirsdag 7. april klokken 12.00

Puljen for Klima og Miljø har ansøgningsfrist en gang om året. Næste gang er 1. september klokken 12.00

Oplysningspuljen har ansøgningsfrist to gange om året. Næste gang er 3. maj klokken 12.00

Andre nyheder
 
Årets verdensbillede bliver skandaløst

Danida har denne uge offentliggjort temaet for dette års Verdensbilledlegat. Under overskriften ”Skandaløst” uddeler de i år rejselegater til ti hold á 2 studerende, der vil lave originale minifilm om den 3. verden.

 

Der er i løbet af februar planlagt en række kickoff arrangementer som optakt til ansøgningsrunden, der starter den 27/2. Arrangementerne foregår i Aarhus, Odense og København, og her kan man høre mere om legatet, møde en tidligere legatmodtager og se et eksempel på en legatfilm.

 

Læs mere og tilmeld dig her

Har du tolv minutter tilovers, kan du se sidste års betagende vinderfilm om tiårige Azim og hans far, der er ørnejæger i Kirgisien, her

Global flygtningekrise og humanitære folkemøder

Tirsdag den 10. marts afholder Røde Kors heldagskonference på National Museet i København. Temaet er Danmark og den globale flygtningekrise, og der vil blandt andet være fokus på emner som hjælp i nærområderne, den europæiske asylpolitik og modtagelsen af flygtninge i Danmark.

I ugerne inden konferencen afholdes fire humanitære folkemøder i hhv. Sønderborg, Aarhus, Aalborg og Rønne. Her vil Røde Kors i selskab med de fremmødte forsøge at finde svar på et af de store spørgsmål, der for tiden synes mere relevant end nogensinde – Hvordan kan vi sammen og bedre hjælpe de flygtninge, der er i Danmark? Møderne vil blandt andet indeholde paneldebat, dilemmaspil og gratis hotdogs.

 

Der er gratis deltagelse til både konference og folkemøder og tilmeldingen sker via Røde Kors her:

Humanitært Folkemøde

Heldagskonference i København

Kommende kurser i CISU - meld dig til nu!

Skærp historien om din forening

Redskaber til at fortælle verden, hvad din forening laver og hvorfor

Tid og sted:

  • 18. februar 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 19. februar kl. 16.30-19.30 i København

Læs mere og meld dig til her

 

Deltagende Video

Deltagende video handler ikke blot om at producere video, men om processen med at producere video. I den deltagende videoproduktion overtager de medvirkende, uanset læse- og skrivefærdigheder, initiativ og ansvar for hele videoprocessen, inklusiv kamerahåndtering. 

Tid og sted:

  • 28. februar 10.00 - 18.00 i København
  • 1. marts 9.00 - 16.00 i København

Læs mere og meld dig til her

 

Erfaringsudvekslings workshop (Kbh.)

For foreninger med bevillinger fra Civilsamfundspuljen og  Projektpuljen, som inviteres af CISU til at deltage.

Tid og sted:

  • 5. marts kl. 15.30-19.30 i København

 

Budgetting essentials

This module is suitable for anyone in the NGO sector with responsibility for building or implementing project, programme or organisation-wide budgets. Previous budgeting experience, whilst helpful, is not a requirement for this course.

Tid og sted:

  • 7. marts 10.00 - 18.00 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Financial reporting essentials

This course is primarily aimed at non-finance programme staff who need to be able to use different types of reports in their work

Tid og sted:

  • 8. marts 10.00 - 18.00 i København

Læs mere og meld dig til her

 

Rettighedsbaseret fortalervirksomhed for viderekomne

For medlemmer af foreninger, der ønsker at arbejde målrettet med konkrete fortalervirksomheds indsatser i partnerskabet

Tid og sted:

  • 12. marts 14.00-20.30 i København

Læs mere og meld dig til her

 

Logical Framework Approach, del 1

Om planlægning, styring og evaluering af projekter ved hjælp af LFA. Kurset er for foreninger, der gerne vil introduceres grundigt til LFA metoden.

Tid og sted:

  • 14. marts 10.00 - 18.00 i København
  • 15. marts 09.00 - 15.00 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Erfaringsudvekslings workshop (Kbh.)

For foreninger med bevillinger fra Civilsamfundspuljen og  Projektpuljen, som inviteres af CISU til at deltage.

 

Tid og sted:

  • 14. marts kl. 11.00-15.00 i København

 

Informationsmøde om oplysningspuljen

Hør om puljens retningslinjer og få gode ideer til, hvad din oplysningsaktivitet kan være. Mødet er for alle med interesse i oplysningspuljen.

Tid og sted:

  • 17. marts 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 19. marts 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Monitorering og evaluering

Henvend repræsentanter fra organisationer der har eller planlægger at søge om projekter i Civilsamfundspulje regi. Det er et krav at deltagerne har forhåndskendskab til LFA. Kurset vil hjælpe deltagerne til at arbejde systematisk med monitorering & evaluering som fremmer dokumentation og læring.

Tid og sted:

  • 23. marts 13.30-19.30 i Aarhus
  • 26. marts 13.30-19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Pengene er bevilget

Hvilke krav stilles der til forvaltningen af jeres projektbevilling? Kurset er for alle foreninger med en bevilling

Tid og sted:

  • 24. marts 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 26. marts 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Risikoanalyse

 

Kurset har til formål at afsøge hvordan risikoanalysen kan bruges, dels at vurdere, hvilke risici, der er de alvorligste i forhold til projektets gennemførelse, dels at finde strategier for at overkomme og reducere disse risici. Kendskab til LFA er en fordel.

Tid og sted:

  • 7. april i Aarhus
  • 8. april i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Volontører og frivillige

At rejse ud og komme hjem som formidler

Tid og sted:

  • 8. april 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 9. april 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Theory of Change - relevant for vores organisation?

En introduktion til Theory of Change

Tid og sted:

  • 14. april 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 15. april 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Organisationsudvikling - del 1

Kurset giver deltagerne en forståelse for organisationsudvikling i en civilsamfundsorganisation, samt introducerer og afprøver nogle af de redskaber, der kan indgå i organisationsudviklingsprocesser i egen og/eller partnerorganisationer.

Tid og sted:

  • 18. april 10.00 - 18.00 i København
  • 19. november 09.00 - 15.00 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Infomøde om Klimapuljen

Informationsmødet er for dig, der er frivillig eller ansat i en forening, der overvejer at søge om midler fra Puljen for Klima og Miljø til ansøgningsfristen i efteråret 2014. Mødet er åbent for såvel CISUs medlemmer som for rammeorganisationer.

Tid og sted:

  • 21. april 16.30-19.30 i Aarhus
  • 23. april 16.30-19.30 i København

Læs mere og meld dig til her

 

Økonomistyring i projekter, del 1

Fra budget til bogføring - At skabe sammenhæng i økonomien. Kurset er for foreningens kasserere eller økonomiansvarlige i projektgruppen.

Tid og sted:

  • 22. april 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 23. april 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Generalforsamling og jubilæumsreception

Tid og sted:

  • 25. og 26. april på Hotel Storebælt i Nyborg

Tilmelding foregår her

 

Økonomistyring i projekter - del 2

Fra bogholderi til rapportering - at skabe sammenhæng i økonomien. Kurset er for foreningers kasserer og andre, der har ansvaret for bogholderiet og den finansielle rapportering internt og/eller eksternt.

Tid og sted:

  • 28. april 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 30. april 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Organisationsudvikling, del 2

Kurset er for foreninger, der ønsker at udvikle sig som organisation.

Tid og sted:

  • 29. april 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Logical Framework Approach, del 2

Om antagelser og indikatorer. Kurset er for foreninger, der gerne vil introduceres grundigt til LFA metoden.

Tid og sted:

  • 6. maj 16.30 - 19.30 i København

Læs mere og meld dig til her

 

Innovative partnerskaber

Hvordan og hvorfor kan man samarbejde med privatsektoren? Kurset er for alle, som er interesseret i at få inspiration til, hvordan man samarbejder på tværs af NGO-miljøet med den private sektor.

Tid og sted:

  • 7. maj 16.30 - 19.30 i København
  • 11. maj 16.30 - 19.30 i Aarhus

 

Læs mere og meld dig til her

 

Økonomistyring i projekter - del 3

Fra bogføring til rapportering

Tid og sted:

  • 19. maj 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 21. maj 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Sådan bliver din mening hørt

 

Grundkursus i debatindlæg og pressemeddelelser

Tid og sted:

  • 27. maj 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 28. maj 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Seminar: Fundraising i udviklingsarbejdet (Kbh.)

 

Tænk strategisk og sæt fundraising i system

Tid og sted:

  • 30. maj. kl. 11-16 i København

 

Læs mere og meld dig til her

 

Det finansielle tilsyn

Hjælp til indhold og rammer for finansielle projekttilsyn igennem konkrete værktøjer og metoder. Kurset er for foreninger, der søger/har bevillinger over 200.000.

Tid og sted:

  • 9. juni 16.30 - 19.30 i Aarhus
  • 11. juni 16.30 - 19.30 i København

 

Læs mere og meld dig til her

Med venlig hilsen
CISU - Civilsamfund i Udvikling

PS. Nyhedsbrevet sendes til kontaktpersoner i CISUs medlemsforeninger og til modtagere, der har tilmeldt sig her.
Hvis du er tilmeldt, men ikke ønsker at modtage nyhedsbrevet fremover klik her.

CISU - Civilsamfund i Udvikling, Klosterport 4A, 3. sal, 8000 Århus C, Tel: 8612 0342, E-mail: cisu@cisu.dk