Kære 
 

Bemærk: Denne mail kan ikke besvares.

 

Hvis du vil i kontakt med CISU, bedes du skrive til cisu@cisu.dk.

Hvis du ikke ønsker at modtage nyhedsbrevet fremover klik her.

 

Stil op til CISUs bestyrelse

Vil du sidde i CISUs bestyrelse, eller kender du den helt rigtige kandidat? Der skal vælges tre medlemmer til bestyrelsen på årets generalforsamling, og vi opfordrer alle interesserede til at stille op.

Læs mere om bestyrelsens arbejde, og hvordan man stiller op her.

Der er tilmedlingsfrist til generalforsamlingen 10. april. Du kan tilmelde dig her

Ole Riis trækker sig fra CISUs bestyrelse

Bestyrelsesmedlem Ole Riis, der kommer fra Dansk Vietnamesisk Forening, har besluttet sig for at trække sig fra bestyrelsen.

 

Ole har været et engageret medlem af bestyrelsen og har især markeret sig i debatten vedrørende medlemsstrukturen. Det arbejde har trukket så store veksler, at han trækker sig fra bestyrelsen og fremover vil koncentrere sine kræfter i sit arbejde som lærer og i Dansk Vietnamesisk Forening.

 

- Jeg har brug for en pause. Arbejdet med at sætte de små, frivillige foreninger mere på dagsordenen i CISU sammenhæng har trukket mentale tænder ud, siger Ole Riis.

 

Han vil være til rådighed med sin erfaring og viden i blandt andet Facebook-gruppen for "Køkkenbords NGO'er", men han vil lade andre komme til og præge CISU.

 

- Da jeg nu trækker mig, vil der være valg til fire poster i bestyrelsen. Det giver mulighed for folk med frisk energi at komme ind og gøre en større forskel end jeg kunne i det forløbne år, siger han.

 

Ole Riis trækker desuden sine to forslag til vedtægtsændringer tilbage.

CISUs formand Susanne Volqvartz beklager, at Ole Riis trækker sig.

 

- Jeg synes, det er meget ærgerligt at Ole trækker sig fra bestyrelsesarbejdet. Han har lagt op til mange diskussioner, som vi har taget i bestyrelsen, og det er altid godt med principielle diskussioner i en bestyrelse, siger hun.

 

Suppleant Marie Krakov fra Mellemamerika Komiteen indtræder i bestyrelsen frem til generalforsamlingen 26. april.

Vis din forening frem på generalforsamlingen

Har du eller din forening en ny og flot udstilling, I vil vise frem på CISUs generalforsamling?

Vi udstiller produkter fra medlemsforeningers oplysningsarbejde på generalforsamlingen. Hvis det skal være jeres, vi viser frem, så send os en kort beskrivelse, gerne med billeder af udstillingen, senest 10. april.  Skriv til Maiken Kjær Milthers fra sekretariatet, mkm@cisu.dk.

Vi udvælger op til 3 af de indsendte forslag.

Hvem skal have initiativpris?

Igen i år opfordrer vi medlemsforeningerne til at sende forslag til bestyrelsen om, hvem der skal modtage CISUs Initiativpris.

Prisen gives til en person eller organisation, som engagerer folk i Danmark i det globale udviklingsarbejde.

Prisen består af en statuette og 10.000 kr.Læs mere om prisen og hvordan man indsender forslag her. 

 

Kom til informationsmøde om Puljen for Klima og Miljø

Der er informationsmøder om Puljen for Klima og Miljø i København d. 24. april og i Århus d. 29. april.

 

Mødet er for de foreninger, der overvejer at søge om midler fra Puljen for Klima og Miljø til ansøgningsfristen i efteråret 2014. Mødet er åbent for såvel CISUs medlemmer som for rammeorganisationer. Vær opmærksom på, at jeres forening skal have projekterfaring fra Civilsamfundspuljen, Miniprogrampuljerne, Danida, EU, større fonde med afrapporteringskrav eller lignende for at kunne få støtte fra puljen.

 

På mødet gennemgås final draft af retningslinjerne for Puljen for Klima og Miljø 2014, ligesom ansøgningsproceduren vil blive gennemgået.

 

Du kan finde information om Puljen for Klima og Miljø, herunder retningslinjer og ansøgningsskemaer, på denne side: www.cisu.dk/pkm. 

Du tilmelder dig informationsmødet her.

 

Oplysningspuljens bevillingsudvalg på plads

CISU har nu ansat en bevillingskonsulent og et bevillingsudnævn til Oplysningspuljen, så den fremover har samme opbygning som de øvrige puljer.

 

Suzette Frovin er således ansat til opgaverne som bevillingskonsulent. Suzette har mange års erfaring med journalistik og u-landsjournalistik samt erfaring med puljeforvaltning og det at udarbejde indstillinger til et udvalg fra Dansk Ungdoms Fællesråd.

 

Bevillingsudvalget består af Jesper Heldgaard, GAMES og Lisbeth Dolberg, Afrika Kontakt. Jesper Heldgaard har 30 års erfaring som journalist - 20 år med u-landsjournalistik. Han er ikke helt ny i sammenhængen, idet han sidste år vurderede ansøgningerne til Oplysningspuljen. Lisbeth Dolberg har 10 års erfaring som journalist og har arbejdet bredt med strategisk kommunikation, webformidling, presse, kurser og events. Hun har ligeledes godt kendskab til u-lands- og foreningsarbejde.

 

Få din artikel, analyse eller nyhed publiceret af Verdens Bedste Nyheder

Igen i år har din foreningen chancen for at komme lidt længere ud med sine historier gennem Verdens Bedste Nyheder (VBN). VBN modtager løbende nyheder til hjemmesiden, mens nyheder og analyser til MetroXpress og VBN-avisen har deadline 25.april. Årets tema er myter, og din historier skal hjælp med at aflive nogle af dem f.eks den mest sejlivede af alle – at udviklingsbistand ikke nytter.

Læs mere om, hvordan du indsender din ide eller historie ved at hente en skabelon i pdf her

Kom til informationsmøde om Oplysningspuljen

Går du og overvejer at lave en aktivitet, der kan gøre danskerne klogere på u-lande? Så kom til informationsmøde om CISUs Oplysningspulje og kom hjem med nye ideer.  

1. maj falder årets første ansøgningsfrist til CISUs Oplysningspulje og i den forbindelse inviterer vi til et informationsmøde om puljens nye retningslinjer. I løbet af tre timer får alle deltagere mulighed for at få sparring på deres ideer til oplysningsaktiviteter.

Tilmeld dig enten 8. april i København eller 10. april i Aarhus

 

Få indflydelse på nyt netværk om oplysning og kampagne

Sæt kryds i kalenderen 8. maj, hvor CISU, Concord, NGO-Forum og Verdens Bedste Nyheder inviterer til åbent møde om fremtiden for oplysnings- og kommunikationsindsatser i det danske NGOmiljø.

Hvilke visioner er vi fælles om?

Hvad kunne vi tænke os at lave sammen?

Og hvad kan vi hver især levere til en samlet indsats?

Mødets diskussioner vil blive brugt aktivt som input i sammenlægningsprocessen af NGO-Forum og Concord frem mod den stiftende generalforsamling i Juni.

 

Mødet afholdes 8. maj på Vartov i København kl. 15-19.30. Nærmere program følger.

CISU er lukket de tre dage før påske

 

De tre dage før påske, altså mandag 14. april til onsdag 16. april, er telefonerne hos CISU lukkede. Man kan dog som altid sende en mail på cisu@cisu.dk.

CISU holder normalt telefonerne åbne på hverdage mellem 10 og 15.

Andre nyheder
 
Kom med input til NGO-forums ydelser

Krav til NGO’ers arbejde ændrer sig, så man skal sørge for adgang til de rigtige kapacitetsydelser.

Nu kan du give dit bud på, hvordan vi får de bedst mulige centralt styrede og netværksorienterede tilbud.

Frem til 8. april kan medlemmer af NGO Forum komme med høringssvar ved at skrive til Pernille Tind Simmons på pts@ngoforum.dk. Flere af CISUs medlemmer er medlem af NGO Forum, men CISU er også en del af sammenslutningen og repræsenterer på den måde resten.

Send gerne dit høringssvar med CISUs faglige leder Jeef Bech på cc.

Du kan læse mere om høringen her

 

 

 

Kommende kurser i CISU - meld dig til nu!

Effektfuld hjemmesideformidling

Deltagerne på kurset vil tilegne sig viden om, hvordan en effektfuld hjemmeside kan se ud, hvordan den er opbygget samt lære at skrive tekster til web.

Tid og sted:

  • 3. april 16.00-20.00 i København

Læs mere og meld dig til her

 

Opfølgende workshop - kommunikationsstrategi

Tid og sted:

  • 7. april 16.30-19.30 i Aarhus
  • 9. april 16.30-19.30 i København

 

Økonomistyring og finansielt tilsyn

Kurset henvender sig til alle organisationer, der har eller ønsker at have en bevilling fra Civilsamfundspuljen, og som gerne vil lære mere om, hvordan økonomien i en NGO styres

Tid og sted:

  • 7. april 16.30-19.30 i Aarhus
  • 9. april 16.30-19.30 i København

Læs mere og meld dig til her

 

Fortæl historien med en smartphone

Kurset er et redskabskursus, hvor du får praktisk erfaring med at anvende din smartphone til at gøre foreningens monitorering, afrapportering og kommunikation mere levende, visuel og interaktiv ved hjælp af forskellige apps og hjælpeprogrammer.

Tid og sted:

  • 9. april 14.00-19.30 i København. BEMÆRK: Kongelige Bibliotek, Den Sorte Diamant, Søren Kierkegaards Plads 1.

Læs mere og meld dig til her

 

Fortalervirksomhed for viderekomne

Målgruppen er for såvel erfarne frivillige som ansatte. Det er en forudsætning, at deltagerne har praktisk erfaring fra udviklingsarbejde og i nogen grad fra fortalervirksomheds indsatser.

Tid og sted:

  • 23. april 16.30-19.30 i København.

Læs mere og meld dig til her

 

Infomøde om Klimapuljen

Informationsmødet er for dig, der er frivillig eller ansat i en forening, der overvejer at søge om midler fra Puljen for Klima og Miljø.

Tid og sted:

  • 24. april 16.30-19.30 i København
  • 29. april 16.30-19.30 i Aarhus

Læs mere og meld dig til her

 

Generalforsamling i CISU

Alle medlemmer af CISU

Tid og sted:

  • 26. april 10.30-17.30 i Nyborg.

Læs mere og meld dig til her

 

Se oversigten over alle CISUs kurser og meld dig til her

 

Med venlig hilsen
CISU - Civilsamfund i Udvikling

PS. Nyhedsbrevet sendes til kontaktpersoner i CISUs medlemsforeninger og til adresser tilmeldt her.
Hvis du ikke ønsker at modtage nyhedsbrevet fremover klik her.

CISU - Civilsamfund i Udvikling, Klosterport 4A, 3. sal, 8000 Århus C, Tel: 8612 0342, E-mail: cisu@cisu.dk