/ Forside / Puljer & Støttemuligheder / Fundraising overblik: Støtte fra andre steder end CISU / Bidrag fra privatpersoner

Bidrag fra privatpersoner er den største kilde til midler for danske organisationer, når man ser bort fra de offentlige puljer. Rigtig mange organisationer har kun den slags midler, typisk fra organisationens medlemmer og deres private netværk. Nogle bidrager en enkelt gang, eksempelvis i forbindelse med en kampagne eller et arrangement, mens andre støtter fast gennem en længere periode. 

 

Det handler om relationer

For at en person vælger at støtte en organisation, kræver det, at man har tillid til, at organisationen kan tage godt vare på ens bidrag. Derfor er det ofte nemmest for små organisationer at starte med at samle penge ind blandt folk, der på en eller anden måde kender til organisationen i forvejen.

 

Af samme grund er det vigtigt, at organisationen fastholder en troværdig og respektfuld kontakt til sine bidragydere. Jo bedre, organisationen informerer og behandler bidragyderne, jo mere sandsynligt er det, at de vil give penge til organisationen igen eller anbefale den til andre. 

 

Den stabile økonomiske støtte, som medlemmer og andre faste bidragydere giver, er meget værdifuld for en organisation. Den gør det muligt at planlægge længere frem i tiden end man kan med engangsbeløb. Spørg derfor jeres bidragydere, om de vil overføre et fast beløb, hvad enten det er om måneden eller om året.

 

Regler og vejledning

Den danske paraplyorganisation, ISOBRO, er ekspert på indsamling. På deres hjemmeside har de samlet en masse gode råd til indsamling og de regler, som gælder.

Du kan fx læse om at bruge internettet til indsamling, og hvordan du kommunikerer godt med dine bidragydere. Du kan finde dem her.

 

Nogle organistioner kan blive godkendt til, at deres bidragydere kan trække bidragene fra i skat. Det kaldes §8a godkendelse. Du kan se, hvilke krav din organisation skal leve op til her. I skal bl.a. have mindst 300 medlemmer.

Hvis din organisation har fået §8a godkendelse, kan I blive godkendt til at blive fritaget for moms. Læs mere her.

 

OBS: Alle offentlige indsamlinger skal anmeldes til Indsamlingsnævnet. Det gælder også, hvis I opfordrer til at donere penge til organisationen på jeres hjemmeside. Det koster et gebyr på 1.100 kr. per indsamling eller 3.200 kr. om året for alle organisationens indsamlinger.

 

Indsamlingsnævnets hjemmeside kan være lidt forvirrende at finde rundt på. Her er derfor to direkte links:

 

Arv og testamente

Det er naturligvis værdifuldt for en organisation, hvis folk vælger at testamentere en del af deres arv til organisationens arbejde. I nogle tilfælde kan det faktisk være til fordel for både arvinger og organisationen på grund af sparet arveafgift, men det kan være besværligt og omkostningsfyldt for private personer at skrive en organisation ind i deres testamenter. Virksomheden Legal Desk har udviklet et online værktøj, som skal gøre det lettere, og som organisationer kan henvise til på deres egne hjemmesider. Værktøjet er gratis at bruge, og de oprettede testamenter er juridisk gyldige.

Vær opmærksom på, at hvis I henviser til værktøjet på jeres hjemmeside, betragtes det som en indsamling, som skal anmeldes til Indsamlingsnævnet.

 

 

 

 

Del siden

Denne hjemmeside anvender cookies til at analysere og forbedre brugen og brugeroplevelsen. En cookie er en lille tekstfil, som bliver lagret på din computer.

Hvis du ikke ønsker, at der bliver lagt cookies på din computer, eller hvis du ønsker at slette cookies, der allerede ligger der, er fremgangsmåden lidt forskellig fra browser til browser. Du kan finde en vejledning til, hvordan du skal gøre på hjemmesiden: http://minecookies.org/

Læs også Cisus cookiepolitik

Acceptér ikke cookies

Acceptér kun funktionelle cookies

Acceptér alle cookies