Aprender Jugando - Lær Legende

Projektperiode:

01.01.2007 - 31.12.2009

Beviliget beløb:

2.601.313,- DKK

Organisation:

Dansk International Bosætningsservice (DIB)

Partnere:

Axis - Bolivia El Servicio de Asentamientos en Bolivia (SAHB)

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Indsatsområde:

Projekt D (1 - 3 mio)

Indsatser foregår i:

Bolivia

Overordnede mål

Børns vilkår og sociale udvikling i Sica Sica og Umala kommune er forbedrede

Umiddelbare mål

1. Ved udgangen af 2009 har 1000 børn i i Sica Sica- og Umala kommuner benyttet socialpædagogiske tilbud bygget på de udviklede participatoriske principper. 2. Ved udgangen af 2009 benytter grundskolelærere ved skoler i Sica Sica- og Umala, kommuner samt seminarielærere de i projektet udviklede undervisningsmetoder. 3. Ved udgangen af 2009 har andre kommuner og relevante regionale og statslige myndigheder kendskab til projektets koncept, metode og erfaringer.

Målgrupper

Det primære målområde for projektaktiviteterne er Sica Sica og Umala kommune i Aroma Provinsen, der gennem de sidste 15 år har dannet base for DIBs aktiviteter i Bolivia. Den direkte målgruppe er: - 150 lærere på folkeskoler, - 8 seminarielærere - 240 studerende - 1800 elever (900 drenge og 900 piger, 5-15 år) tilhørende 66 skoler i 8 skoledistrikter - 4 ludotekarer, der forvalter ludotekerne Sekundær målgruppe: - 1000 forældre - 20 landsbyfællesskaber (comunidades), omkring 10.000 indbyggere) - 30 civilsamfundsorganisationer i de to kommuner, der tilsammen har 36.000 indbyggere Endvidere henvender metodemanualen, der bl.a. beskriver hvordan lignende initiativer kan iværksættes, sig til alle Bolivias 314 kommuner og de statslige myndigheder.

Resume

Projektet, som er et samarbejde med SAHB, El Servicio de Asentamientos Humanos en Bolivia", sigter mod at udvikle og introducere deltagerorienterede og demokratiske undervisnings-metoder i en boliviansk virkelighed. Etablering af ludoteker udgør kernen i projektet. Skolebørn kan efter skoletid komme for at lege og deltage i forskellige forløb samtidigt med at ludotekerne fungerer som lokale udviklingscentre. I tæt samspil mellem projektansatte, lokale lærere og lærerstuderende gennemføres efteruddannelsesforløb og de introducerede metoder afprøves i såve ludoteker som lokale skoler. Udgangspunktet er den bolivianske uddannelseskontekst og børnenes egen virkelighed. Dermed rustes: - børn/elever til at blive motiverede, vidende og handlende borgere - lærere til at skabe nye forudsætninger for børns udvikling - forældre til aktivt at støtte deres børns uddannelse og udvikling i skole og hjem. Projektet vil sikre, at erfaringerne bliver indsamlet, videregivet og implementeret i uddannelsesarbejdet i andre kommuner samt hos regionale og nationale myndigheder.