Bag mærkatet - oplysningskampagne om landarbejderliv i sydafrikansk vinproduktion

Projektperiode:

06.05.2020 - 01.02.2021

Beviliget beløb:

25.000,- DKK

Organisation:

Global Aktion - Mennesker & miljø før profit

Pulje:

Oplysningspuljen

Indsatsområde:

Oplysningsaktivitet

World goals:

Mål 5: Ligestilling mellem kønnene

Mål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst

Mål 10: Mindre ulighed

Indsatser foregår i:

Denmark

Resume

Formålet med denne oplysningsaktivitet er at sætte fokus på sydafrikanske landarbejderes vilkår under produktionen af nogle af de helt almindelige varer, vi køber i danske supermarkeder. Det er sjældent, at forbrugerne bliver gjort opmærksomme på produktionsforholdene og de massive rettighedskrænkelser; både faglige, sociale og politiske, som produktionen ofte indebærer for fattige arbejdere på landet. Ved hjælp af en alternativ mærkningsordning og debatarrangementer, vil vi oplyse den danske befolkning om landarbejdernes forhold og gøre det lettere for den bevidste forbruger at tage et informeret valg om ikke at støtte slavelignende arbejdsforhold i Syd.