Functional literacy in Karongi District, Rwanda

Projektperiode:

01.02.2008 - 28.02.2010

Beviliget beløb:

3.000.000,- DKK

Organisation:

ADRA Danmark

Partnere:

ADRA Rwanda

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Indsatsområde:

Projekt D (1 - 3 mio)

Indsatser foregår i:

Rwanda

Overordnede mål

Forøget kapaciteten i lokalsamfundet og dets medlemmer i Karongi distriktet for at mindske fattigdommen.

Umiddelbare mål

1. Et øget antal voksne har styrkede funktionelle kundskaber og færdigheder*, hvilket sætter dem i stand til at deltage i udviklingen af deres samfund 2. Et øget antal voksne er bedre i stand til at skabe og opretholde et liv for dem selv og deres familier (* evne til at læse, skrive, regne, tage vare på selv og sin familie med hensyn til mad, sundhed og praktiske forhold, samt at forholde sig til rettigheder og pligter og indgå i udviklings og decentraliserings- og demokratiserings processen)

Målgrupper

Direkte målgruppe: 4.000 voksne over 18 år (ca. 60% kvinder) Indirekte målgruppe: 80 Instruktører (af begge køn) 10 Senior Instruktører (af begge køn)

Resume

Formålet er at bekæmpe lokal fattigdom og manglende kapacitet gennem Funktionel Alfabetisering (FAL). FAL er undervisning i alfabetisering samtidig med oplæring i praktiske færdigheder til at tage vare på husstanden med hensyn til mad og sundhed, samt at forholde sig til rettigheder og pligter og indgå i udviklings og demokratiserings processen. Denne tilgang har været en stor succes i tidligere uddannelsesprojekter med stor tilslutning, både af mænd og kvinder. Projektet vil i Karongi Distriktet i det vestlige Rwanda uddanne 80 instruktører samt 10 senior instruktører til at afholde undervisning af 80 klasser med i alt 4.000 voksne analfabeter. I løbet af to år vil 4.000 voksne (60 % kvinder) bedre være i stand til at tage sig af deres familier. Derudover etableres 2 planteskoler, og der udvælges 80 modelfarmere, der også skal fungere som demonstrationshaver for hele lokalsamfundet.