Street Food Project

Projektperiode:

01.07.2014 - 30.06.2016

Beviliget beløb:

1.740.550,- DKK

Organisation:

InnoAid

Partnere:

Gana Unnayan Parshad (GUP) Joygoplapur Gram Vikash Kendra (JGVK)

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Indsatsområde:

Projekt D (1 - 3 mio)

Indsatser foregår i:

India

Overordnede mål

At styrke et bredt spektrum af gademadssælgere i Kolkata ved at opbygge deres kapacitet til at tilpasse sig den nationale politik for urbane gademadssælgere og støtte processen for anerkendelse og formalisering af sektoren på et statsligt niveau.

Umiddelbare mål

1. En anbefalet model er udviklet for, hvordan en specifik gade med gademadssælgere kan opgraderes og fremstå som rollemodel for andre gader, samt de lokale myndigheder 2. Nye modeller for indkomstskabende aktiviteter for gademadssælgerne og deres familier har været støttet, testet og dokumenteret 3. Effekten af de kapacitetsopbyggende workshops, gennemført i det centrale Kolkata, er dokumenteret med det formål at skabe en stræk evidensbaseret forankring af projektet

Målgrupper

Projektets målgruppe er sælgere af gademad i Kolkata, som ofte er lavindkomstentreprenører med en lav uddannelse og som ofte er primær forsørger af deres familie. Målet er aktivt at inddrage over 2.000 gademadssælgere hvoraf, grundet sektorens eksisterende kønssammensætning, minimum 10 % af målgruppen er kvinder.

Resume

Siden 2011 har InnoAid og lokale partnerorganisationer (Gana Unnayan Parshad (GUP) og Joygoplapur Gram Vikash Kendra (JGVK)) sat fokus på at sikre eksistensen af, og forbedre forholdene for, salg af gademad i Kolkata (Indien). Fokus er at udvikle et sæt af redskaber, der giver gadesælgerne mulighed for at imødekomme den indiske regerings regulativer. InnoAid og de lokale partnere vil nu gennem tre komplimenterende initiativer søge at: (1) fortsætte arbejdet med de allerede involverede gademadssælgere, for at skabe mere langsigtede og lokalt forankrede forbedringer, (2) udvikle og implementere nye modeller for indkomstskabende aktiviteter for gademadssælgerne og deres familier (3) skalere projektet ved at implementere i nye områder i det centrale Kolkata, hvor gademadssælgerne i en større grad er styret af fagforeningerne, og i samarbejde med en gruppe forskere, vil partnerne undersøge den socioøkonomiske og politiske effekt af projektet, med det formål at skabe en evidensbaseret forankring, som en del af arbejdet med fortalervirksomhed.