Increased inclusion and quality of education for marginalised children in Tana River County

Projektperiode:

01.04.2012 - 01.07.2015

Beviliget beløb:

999.575,- DKK

Organisation:

International Aid Services (IAS)

Partnere:

Life Ministry Garissa, Kenya

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Indsatsområde:

Projekt C (0,5 - 1 mio)

Indsatser foregår i:

Kenya

Overordnede mål

Forbedre mulighederne for uddannelsesmæssigt marginaliserede børn i kommunen Tana River ved at styrke de berørte interessegrupper, -ved at identificere behov og ressourcer, -samt ved at opbygge en stærkere organisation omkring skolerne.

Umiddelbare mål

1. Fremme dialogen og styrke lokalsamfundene omkring spørgsmålet om uddannelse og andre fremtidige muligheder for de lokale børn. 2. Organisatorisk udvikling og kapacitetsopbygning af skolen i Garissa og de andre skoler i området for at forøge kvaliteten af uddannelse og forøge optagelsen af børn fra de lokale samfund - og især piger 3. Udvikle bæredygtige strukturer og netværk for at sikre bedre kvalitet, og i højere grad at inddrage undervisningsministeriet og forældre i de udvalgte skoler.

Målgrupper

• 15 lokale landsbyer med 150 til 1200 familier bestående af gennemsnitlig 1 mand/ 2 kvinder og 6 børn. • Life Frontier skolen: ledelse, lærere, ansatte - 39 personer • Andre lokale skoler: lærere og ledelse fra 5 skoler, ca. 200 personer • Forældre fra skolerne, ca. 700 forældre • Undervisningsministeriet.

Resume

Dette projekt vil skabe bedre uddannelsesmuligheder for børn af nomadiske kulturer – og særligt piger -fra lokalbefolkningen i Tana River County. Dette er en marginaliseret målgruppe i det kenyanske samfund med en høj fattigdomsrate, udbredt analfabetisme og ringe muligheder for at gennemføre en grundskoleuddannelse af tilfredsstillende kvalitet. I det lange løb vil forbedrede uddannelsesmuligheder tilføre lokalbefolkningen alternative indkomstmuligheder når klimaforholdene gør det vanskeligt at overleve vha. kvægdrift, forbedre kvinders position i samfundet og udruste målgruppen til at kunne advokere for egne rettigheder. Projektet består af 3 komponenter: 1) Styrkelse af lokalbefolkningen gennem dialog og organisering, 2) Kapacitetsopbygning af Life Frontier School og de 5 andre skoler projektet er rettet mod, og 3) Udvikling af bæredygtige strukturer og netværk mhp. øget kvalitet i undervisningen og øget involvering af forældre og af Undervisningsministeriet.