Sustainable Marketing Associations (MAs) for organic agribusiness development on basis of FFLGs in the Rwenzori Region, including advocating for an enabling environment for their activities

Projektperiode:

01.09.2014 - 31.08.2018

Beviliget beløb:

3.066.752,- DKK

Organisation:

Økologisk Landsforening

Partnere:

National Organic Agricultural Movement of Uganda (NOGAMU) Sustainable Agriculture Trainers Network ( SATNET)

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Indsatsområde:

Projekt E (3 - 5 mio)

Indsatser foregår i:

Uganda

Overordnede mål

1. At etablere salgs-og forarbejdnings virksomheder for økologiske produkter med base i ‘Farmer Family Learning Groups’ (FFLGer) 2. At inkludere fortalervirksomhed for økologisk landbrug og infrastruktur i regionen

Umiddelbare mål

1)Styrke FFLGer i afsætningsaktiviteter. 2)At assistere og styrke nye afsætningsorganisationer (MAer) blandt FFLGer 3)Styrke fortaler kapacitet i SATNET og deres medlems organisationer (MOer)

Målgrupper

1)Ca. 24.500 kvinder, mænd, børn - smålandbrugere i FFLGer i Rwenzori området - kvinderne udgør ca 65%. 2) To salgs foreninger, MAer til fødevare afsætning. 3)SATNET og deres MOer 4)Lokal- samfund i seks distrikter i Rwenzori, Uganda.

Resume

Projektet har til formål at etablere bæredygtige kooperative markedsorganisationer (MAer) som markedsfører økologiske produkter til lokale, regionale eller internationale markeder i et samarbejde mellem Økologisk Landsforening og de ugandiske organisationer SATNET og NOGAMU. Såkaldte ‘Farmer Family Learning Groups’ (FFLG), som er veletablerede i Rwenzori regionen i Vest-uganda, vil enten danne eller indgå i sådanne MAer og gradvist kapacitetsopbygges til at kunne indgå stabilt i udvalgte værdikæder. Projektet har planer om at etablere mindst 20 stabile MAer med rødder i 45 FFLGer, at skabe kapacitet i organisationerne til at opskalere MA-tilgangsvinklen samt at medvirke til at skabe muligheder for støtte af denne måde at producere og markedsføre økologi på gennem målrettet fortalervirksomhed.