The Learning Project - interorganisational capacity development on documentation, learning and partership in social development

Projektperiode:

01.03.2010 - 30.06.2011

Beviliget beløb:

499.989,- DKK

Organisation:

AC Børnehjælp

Partnere:

Children Nepal Church of Christ Mission (CCM), Etiopien Community Aid and Sponsorship Programme (CASP) Fundacion Oriéntame Fundacion San Gabriel Integrated Family Service Organisation (IFSO) Sign Language Training and Social Service Association (SLTSSA) Sociedad Católica San José (SCSJ)

Pulje:

Civilsamfundspuljen

Indsatsområde:

Partnerskabsaktivitet

Indsatser foregår i:

Bolivia Colombia Ethiopia India Nepal

Overordnede mål

En styrket praksis for dokumentation, læringsmekanismer og adgang til videns- og erfaringsudveksling har bidraget til at styrke impact af organisationernes arbejde.

Umiddelbare mål

At fremme en proces for øget forståelse, prioritering og planer for dokumentation af praksis og resultater af socialt arbejde.

Målgrupper

Direkte målgruppe: AC Børnehjælp og dens 8 partnere (ca 140 ledere og medarbejdere ud af ca. 500 ansatte i alt i organisationerne). Indirekte målgruppe: Over 100.000 børn og unge i 5 lande, 150.000 forældre, CBOer, samt statslige og private organisationer og institutioner. Alle organisationerne arbejder med kønsaspekter indenfor deres social arbejdesområder, ligesom en ligelig kønsfordeling i ansættelser tilstræbes, selvom dette ofte er vanskeligt på et kvindedomineret område som socialt arbejde.

Resume

Ansøgningen dækker første ud af tre faser, der involverer AC Børnehjælps projektafdeling og dens 8 største partnerorganisationer i Etiopien, Bolivia, Colombia, Nepal og Indien i en kapacitetsudviklingsproces. Ved at involvere organisationernes ledelser, nøglemedarbejdere samt repræsentanter for interessenter og målgrupper er målet med denne fase: At styrke en proces der øger organisationernes forståelse for, prioritering af samt planer for forbedret dokumentation af praksis og udbytte af socialt arbejde. Derigennem styrkes organisationernes refleksion over egen praksis samt deres gennemslagskraft i og effekt på social udvikling. Fokus er på at styrke 1) forståelse og prioritering af dokumentation, der kan føde ind i strategisk udvikling, gennemsigtighed, fortalervirksomhed og internationalt netværk indenfor udviklingsbistand, 2) fokus på og planer for hvordan dokumentationspraksis løbende kan bidrage til forbedring af praksis i socialt arbejde, og 3) relationer, erfaringsudveksling, gensidig inspiration og støtte mellem organisationer med lignende arbejdsfelt på tværs af lande.