Verdensmålene i skole: Børn og unge engageres praksisfagligt i verdens problemer

Project period:

14.08.2023 - 12.08.2024

Granted amount:

1,223,960,- DKK

Total budget:

1,223,960,- DKK

Organization:

Autens

Pool:

OpEn - Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje

Grant type:

OpEn

World goals:

Goal 4: Quality Education

Efforts take place in:

Denmark Kenya

Resume

Med udgangspunkt i elevinddragelse og den praksisfaglige tilgang ”Projektbaseret Læring” (PBL) vil projektets hovedansøger, Autens, i samarbejde med Oxfam IBIS’ Hele Verden i Skole-kampagne (HVS), skabe en række undervisningsressourcer og læringsaktiviteter, der genererer viden om og engagement i globale problemstillinger, specifikt FN’s Verdensmål 4 om “Kvalitetsuddannelse til Alle” (SDG 4), hos skoleelever på mellemtrinnet (4.-6. klasse) i hele Danmark. Med den “ikke-boglige”-tilgang sigtes der i særlig grad på at oplyse og engagere segmentet ”de neutrale”, dvs. de danske børn og unge, der ikke har taget stilling til eller interesserer sig for global udvikling. Der er forskningsmæssigt belæg for at antage, at en stor del af denne gruppe udgøres af de mindst “bogligt stærke”. Den praksisfaglige metodes handlingsorienterede udgangspunkt i elevernes livsverden har vist sig at være særligt effektiv i forhold til de mindre ”bogligt stærke” unge.