Axis

Vi er en programorganisation, der arbejder på tværs af lande og projekter med et fælles fokus: At anvende kvalitetsuddannelse som et middel til at styrke marginaliserede befolkningsgruppers rettigheder. Udvikling og forandring skabes effektivt og bæredygtigt gennem participatorisk og demokratisk funderet uddannelse. Fælles for Peru, Bolvia, Sierra Leone og Ghana er hierarkisk opbyggede samfund, hvor det typisk er mænd, der udøver magt over kvinder, ældre over unge, de rige og højtuddannede over de fattige og ikke-uddannede. Det betyder, at kvinder, unge og oprindelige folk ofte er afskåret fra at deltage i de demokratiske processer og sjældent er repræsenteret i myndighedernes eller i civilsamfundets organisationer. Derfor arbejder AXIS for at sikre disse menneskers rettigheder til, i og igennem uddannelse.

Kontakt:

Carit Etlars Vej 6, kælderen

1814 Frederiksberg

Tlf: 30113806

E-mail: axis@axisngo.dk

Web: http://www.axisngo.dk

Indsatser foregår i:

Bolivia

Ghana

Peru

Bevillinger: A more equal and just world through quality education and a strong civil society Udvikling af manual for implementering af kontekstualiseret SRHR-undervisning for unge oprindelige folk i regionerne Ayacucho og Loreto i Peru Taquiles oprindelige folk: Institutionel styrkelse og territorial forvaltning, fase 3 Ret til fri uddannelse Kapacitetsanalyse Elevdemokrati og medborgerskab blandt unge elevledere i Ayacucho, Peru Elevdemokrati og medborgerskab blandt unge ledere i Ayacucho, Peru – Fase III Organisation og pædagoisk udvikling i Lima´s slum Taquiles oprindelige folk:Institutionel styrkelse og territorial forvaltning, fase 2 Besøg fra Bolivia og foredrag om reproduktiv sundhed i Bolivia "Aprender haciendo" - uddannelse i økologiske familielandbrug og personlig udvikling blandt fattige kvindelige quechua-bønder i Sacaba, Bolivia Oprindelige folk i Amazonas: Uddannelse på egne betingelser, fase 3. Seksuelle rettigheder og reproduktiv sundhed -Pro Joven 3. Seksuelle rettigheder og reproduktiv sundhed for oprindelige folk i Peru Seksuelle rettigheder I Bolivia Sexual Rights and Reproductive Health in Sierra Leone Seksuelle rettigheder og reproduktiv sundhed - Pro Joven 2 Skolehaver Moray, 2. fase Ungdomslederprojekt Danish-African partnership preparing for program modality Elevdemokrati og medborgerskab blandt unge ledere i Ayacucho, Peru - Fase 2 Innovate Sexual Education Project (ISEP) Innovative Sexuality Education Project III Skolehaver Moray "Aprender Haciendo" - integreret uddannelse i bæredygtige familielandbrug og personlig udvikling blandt fattige kvindelige quechua-bønder i Sacaba, Bolivia Empowerment of Civil Society through Quality Education Elevdemokrati og medborgerskab blandt unge ledere i Ayacucho, Peru Ungdomslederuddannelse Oprindelige folk i Amazonas: Uddannelse på egne betingelser, fase 2 Advocate to Educate for Sexual and Reproductive Health and Rights Programforberedelse LA Innovative Sexual Education Project II ISEP II A more equal and just world through quality education and a strong civil society Ungdomslederuddannelse, fase 2 Bæredygtige skolehaver og netværksdannelse Aprender Haciendo – Overdragelse af Sacaba-modellen Empowerment of Civil Society through Quality Education Elevråd og Unge Ledere: Sammen om Kvalitetsuddannelse Konference: Fremtidig programtilgang Oprindelige folk i Amazonas: Uddannelse på egne betingelser School Gardens for Students - Promoting Participatory Teaching Methods in Northern Ghana Community Based Sexuality Education Project(CBSEP) Skolehaver Moray, 4. fase “Unges seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder i Peru” Udvikling af Uddannelsesmodel i SRSR Quechuakvinder, integreret uddannelse og udvikling i Bolivia Skolehaver Moray, 3. fase Enhancing the Quality of Education in Northern Ghana through the use and promotion of Participatory Teaching Methods Sensitize, Learn, Adapt and Participate (SLAP) in the fight against Ebola (tidligere: Advocate to Educate for Sexual and Reproductive Health and Rigths)
FN's Verdensmål:

Mål 1: Afskaf fattigdom

Mål 3: Sundhed og trivsel

Mål 4: Kvalitetsuddannelse

Mål 5: Ligestilling mellem kønnene

Mål 10: Mindre ulighed

Mål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Mål 17: Partnerskaber for handling

Se også